fredag den 7. marts 2014

sprogvurdering:0)

Mathias har fået lavet den første sprogtest/vurdering.Denne vurdering laves når børnene er 3 år,5 år og i børnehaveklassen(i hvert fald her i vores kommune).Da Mathias ikke er i børnehave, kom de herhjem for at lave den.
Jeg var meget spændt på om han overhovedet ville sige noget til dem,da han aldrig havde mødt dem før,men de var dygtige til at møde ham,der hvor han var og lege(altså siger man lego og gider man lege med det, er man et hit for Mathias ;0)
Jeg har ingen problemer med at han bliver vurderet mht om han har behov for ekstra hjælp til sprogudviklingen eller ej. MEN jeg har et problem med at man her i Danmark altid skal puttes i kasser(det bliver vi lige fra fødsel til grav:0( alt efter hvad man scorer.Disse kasser er frygtelige "firkantede" og man skal helst passe ned/ind i de kasser, ikke ligge imellem kasserne eller andre steder, næææææ,nej,det er vigtigt at passe ind!!!
Nå,men Mathias blev puttet i den kasse(han var så heldig ikke at lande ved siden af ;0)der hedder general indsats, hvilket betyder at han bare skal fortsætte med at snakke,snakke og snakke( dette er nu heller ikke et problem for ham;0) Næste gang de kommer er så når han bliver 5 år!

Er det ok med kasser(altså ikke papkasser;0)i vores samfund??? og hvordan passer det med inklusions tankegangen???? for der er jo nogle som ikke passer ind i kasserne, mon de føler sig inkluderet?????

God weekend og tanker herfra:0)

4 kommentarer:

  1. NEJ.... Det er ikke ok at putte nogen som helst i kasser. Desværre er der mere og mere af den slags. Er selv sat i en kasse af en del mennesker og de kunne lige så godt sige til mig, at jeg ikke er go nok, som jeg er og jeg ikke dur til noget = føler udenfor og ikke inkluderet.

    Jeg er voksen og klarer det nogenlunde, men et barn, mange børn...uhhhh, tør slet ikke tænke færdigt.

    Knus herfra og god weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også min opfattelse at det er det samfundet mere og mere bygger på.Trist at høre du har været udsat for udvidende menneskers bedømmelse.(Du får hermed et stort knus af mig,jeg er sikker på, du er lige præcis sådan, som du skal være,hvis folk ikke kan se det, er det dem der har et problem:0)
      Vi taler meget med børnene om at vi har alle lov til at være forskellige og fordi vi ikke ser ens ud osv kan vi være lige søde,rare,"normale"(hvem bestemmer hvad der er normalt?)
      God dag til dig:0)
      knus herfra.

      Slet
  2. Generelt vil jeg sige nej, det er ikke okay at man putter folk i kasser, men jeg tror nu at lige i denne her sammenhæng med sprogvurdering skal det nok mere ses som en hjælp til at fange dem, der er ved at sakke bagud og det er nok bedre at det bliver opdaget når man er 3 end når man ER startet i skolen.
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja,helt sikkert:0)Jo tidligere man får hjælp, jo bedre, hvis behovet er der.Men der er mange måder at gøre det på;0)
      God aften til dig.
      kh Laila.

      Slet

Tak fordi du læser med her på bloggen.Skriv gerne en kommentar -det er så hyggeligt 🌷

Genbrugs projekt.🩷

 Vi har længe haft en slagbænk, som jeg engang  har fået af en kær veninde.🩷 Selve slagbænken er præget af patina og det kan jeg godt lide....